zondag 6 november 2016

Hoera, een klacht!

Hoe klachten leiden tot hogere opbrengsten



Met hart en ziel knetterhard gewerkt en een mooi product op de markt gezet. Gaan uw klanten uitgerekend over dit product klagen. Uw bloed kookt. Onterecht gezeur van een stel onwetende negatievelingen of niet?... Ik zie iedere klacht als een cadeau van de klant waar u uw voordeel mee kunt doen.



We hebben de neiging iedere klacht te zien als een persoonlijke nederlaag. Of u nu een dienst of een product aanbiedt. We streven ernaar meer dan tevreden klanten te realiseren. Een klacht past niet in dit plaatje.

Maar wanneer u zich realiseert dat de klant, speciaal voor u, de tijd en de moeite heeft genomen om zijn grieven aan uw door te geven èn dat de ‘klager’ tot het selectieve groepje van 5% klanten behoort die zich deze moeite getroost, kijkt u vast anders tegen de klacht aan. Zie iedere klacht als een cadeau. De klanten houden van u, willen met u verder maar er moet wel iets veranderen.

Ontvang veel cadeautjes

Nu we een klacht als een cadeautje zien, willen we hier zoveel mogelijk van hebben. Niet door bewust het kwaliteitsniveau te laten zakken maar door drempels te slechten die uw klanten ervan kunnen weerhouden hun klacht bij u te deponeren. Dit doet u onder andere  door duidelijk aan te geven waar (via website, winkel, factuur et cetera) en hoe uw klant zijn klacht kan doorgeven.

Cadeautjes verschillen van omvang en motief. Zo zijn er klanten die klagen om financieel gecompenseerd te worden, hun gelijk willen halen of slechts op zoek zijn naar een luisterend oor. En soms zijn er klanten die u van advies willen voorzien hoe het beter kan.

En hoe onterecht en subjectief sommige klachten in uw ogen ook kunnen zijn, neem ze allemaal serieus en vindt altijd een oplossing. Leer van iedere klacht, bedenk hoe u soortgelijke klachten in de toekomst kunt voorkomen of hoe u de klacht nog beter kunt afhandelen. Kern is dat u uw klagende klanten toont dat zij, voor u, op nummer 1 staan en dat u hen echt waardeert.

Koester de klager, leer van hun input (scheelt weer een marktonderzoek), verbeter uw aanbod en start met het verhogen van uw opbrengsten. Good luck!

drs. Michel van Vliet
Managing Partner TDC Marketing

TDC Marketing
Wisselweg 34
1314CB  Almere
T. 036 - 5253 950
E. info@tdcmarketing.nl
I.  www.tdcmarketing.nl


Geen opmerkingen:

Een reactie posten